Діагностична робота



Моніторингове дослідження 
 «Причини неуспішності учнів в школі»

   Діагностика причин неуспішності учнів є необхідністю для шкільної педагогіки та батьків, адже допомогти конкретній дитині неможливо без розуміння  тих труднощів, які у неї виникають. Безумовно, у кожному конкретному випадку причини таких ситуацій різні. Проте існують і загальні, типові.
Об'єктом дослідження є неуспішність як психолого-педагогічне явище.
Предмет дослідження – причини відставання та неуспішності учнів.
Завдання дослідження:
- з’ясувати, які фактори є причинами відставання та неуспішності учнів;
- виявити ступінь впливу різних параметрів, які є причинами неуспішності, встановити їх пріоритетність;
- надати рекомендації щодо усунення недоліків у діяльності навчального закладу та батьків стосовно факторів, які сприяють відставанню та неуспішності школярів.
 Для проведення моніторингового дослідження було розроблено анкету для учнів «Що заважає навчанню?»
 Засоби первинної обробки даних: підсумкові таблиці.       
У дослідженні взяли участь учні 5, 7, 8, 9 класу.
Результати обстеження, загалом, у відсотках:
1. Не розумію пояснень учителя – 56%
2. Не розумію самих предметів, а саме:
     алгебра – 58%, геометрія – 58%, фізика – 48%, іноземна мова – 27%, історія – 20%, українська мова – 7%, українська література – 7%, фізкультура – 20%, хімія – 33%.
3. Абсолютно не відчуваю потреби у вивченні предметів -
4. Повільно читаю – 62%
5. Повільно пишу - 55%
6. Повільно рахую - 45%
7.Не можу зосередитися - 135%
1.        Страшенно заважає погана па­м'ять - 45%
2.        Вдома усі шумлять і заважають мені робити уроки - 8%
3.          Я дуже швидко втомлююся, коли займаюся розумовою працею - 79%
4.          Я швидко втомлююся, у мене часто болять очі - 59%
5.    Я не люблю, коли на мене кри­чать і постійно чогось від мене вима­гають. Якщо до мене поставитись із ласкою, я завжди все зроблю,   навіть якщо для цього мені доведеться про­сидіти цілу ніч - 173%
6.         Я страшенно соромлюся через відсутність, як мені здається, розуму      тому я зовсім не можу відповідати біля дошки - 46%
7.         Мені бракує часу на виконання домашнього завдання - 28%
8.           Що заважає добре виконувати домашні зав­дання? Виберіть одну або кілька причини:
лінощі - 79%; телефон - 86%; телевізор - 48%; музика - 36%; втома - 53%; нецікаві завдання - 91%; запущеність матеріалу - 35%; несправедливість в оцінюванні знань 20%; читання художньої літератури - 8%.
9.          Я нічого не встигаю в класі, ос­кільки дуже повільно працюю - 40%
10.       Мені ніхто вдома не допома­гає робити важкі завдання, навіть якщо        дуже   потрібно - 36%
11.  Ніхто не цікавиться моїми успі­хами й невдачами — ні вдома, ні в колі моїх знайомих - 28%
12.  Мені абсолютно байдуже, яку оцінку я отримаю - 20%
13.  Я курю - 8%
14.  Я п'ю пиво, іноді го­рілку й інші міцні напої - 21%
15.       Я постійно вступаю в конфлікт із учителями через те, що порушую дисципліну, а мені на уроках так нуд­но, що хоч вовком вий - 55%
16.  У мене немає свого місця вдо­ма - 23%
17.  У мене немає близьких людей - 7%
18.  У мене немає улюблених учи­телів - 27%
19.       Зазвичай уранці я не люблю снідати і йду до школи, не поївши - 167%
20.       У моєму класі мало хто хоче вчитися - 199%
21.    Я вважаю, що мені занижують оцінки - 45%
22.       Я часто відчуваю голод під час уроків і в мене, як правило, немає грошей, щоб купити що-небудь по­їсти - 13%
23.       Я втомився від усього й мені огидно жити - 14%
24.    У мене постійно що-небудь бо­лить - 43%
25.   Іноді мені здається, що мене ніхто не любить - 74%
33. Я не люблю довго робити одну й ту саму роботу - 127%
34. Якби мене навчили швидко й легко робити уроки, я б, напевно, вчився із задоволенням - 75%.
Висновки:
отже, найпоширеніші причини неуспішності: мало хто хоче вчитися,  не люблять довго робити одну й ту саму роботу, не можуть зосередитися, уранці не люблять снідати і йдуть до школи, не поївши, не люблять, коли кри­чать і постійно чогось вима­гають. Домашні зав­дання заважають робити: лінощі, телефон, втома, музика, несправедливість в оцінюванні знань, нецікаві завдання, запущеність матеріалу.
  Усі озвучені чинники та деякі інші, можна об'єднати у дві великі групи: зовнішні і внутрішні.
  Зовнішні причини: зниження цінності освіти у суспільстві; нестабільність існуючої освітньої системи; недосконалість організації навчального процесу; негативний вплив середовища (ЗМІ, вулиця, родина).
  Внутрішні причини: послаблення здоров’я школярів; низький розвиток інтелекту; відсутність мотивації до навчання; слабкий розвиток вольової сфери школярів.
  Тому зміна внутрішніх умов життя і навчання школярів повинна відбуватися з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку школярів.
Учні з низькою мотивацією часто задовольняються тим, щоб просто позбутися тієї чи іншої роботи.
  З’ясовуючи, як саме «запалити мотиваційний вогонь» у невмотивованих учнів, важливо правильно визначити, чому вони не намагаються досягти більшого. Є багато причин цього, серед яких найголовніші такі:

Для батьків
 

Тест «Чи готові ви до підліткового віку дитини?»
Питання тесту:
1.      На ваш погляд, найбільша проблема перехідного віку полягає в тому, що дитина…
а) перестає прислуховуватися до думки батьків;
б) може потрапити в погану компанію;
в) починає усвідомлювати себе як самостійну особистість.
2.      Згадуючи своє дитинство, ви зазвичай розповідаєте дитині…
а) про те, що ви добре навчалися;
б) про схожі проблеми і шляхи їх вирішення;
в) про забавні випадки.
3.      Скільки часу в день ви проводите з дитиною, розмовляючи про її справи?
а) не більше години;
б) близько 2 годин;
в) більше 2 годин.
4.      Вчитель скаржиться на поведінку дитини, в той час як син чи донька стверджують, що винуватцем пригоди є їх однокласник. Ваші дії.
а) вилаєте дитину, адже вчитель не скаржитиметься безпідставно;
б) встанете на сторону доньки чи сина і будете звинувачувати однокласника;
в) вдома детально розпитаєте дитину і поясните їй, чому вчитель визнав його винуватим.
5.      Яких проблем підліткового віку ви боїтеся найбільше?
а) відчуження;
б) вживання алкоголю та наркотиків;
в) ранніх статевих контактів.
6.      У якому віці потрібно розмовляти з дитиною про секс?
а) з 12 років;
б) з 14 років;
в) коли дитина сама почне ставити питання.
7.      Підліток зізнався, що дівчина (хлопець), що йому подобається, не відповідає взаємністю. Що ви йому скажете?
а) запропонуєте трохи змінити зовнішність, поводити себе більш відкрито та доброзичливо;
б) заспокоїте, що в його житті ще буде багато інших дівчат (хлопців), набагато кращих;
в) спробуєте відволікти дитину від сумних думок та переживань.
8.      Дитина навідріз відмовляється відвідувати гурток, який раніше відвідувала з задоволенням. Ваші дії?
а) запропонуєте обрати інше заняття;
б) спробуєте переконати продовжити заняття, аби довести розпочату справу до кінця;
в) докорите йому лінощами та небажанням розвивати власні здібності.
9.      Підліток просить вас відпустити його з друзями в нічний клуб, на дискотеку. Ваша реакція.
а) придумаєте слушний привід, через який дитині доведеться відкласти зустріч з друзями;
б) поговорите з дитиною про небезпечні спокуси, які містять в собі нічні клуби, і забороните відвідувати подібні місця до 18 років;
в) відпустите за умови, що дитина буде «виходити на зв’язок» в домовлений час.
10.  Підліток вважає себе непривабливим через вугрі. Як його можна заспокоїти?
а) звернути увагу на його виразні очі і красиву форму носа;
б) сказати, що це тимчасове явище, і у всіх підлітків бувають прищі;
в) зібрати інформацію про існуючі косметичні засоби боротьби з вуграми та пообіцяти придбати їх.
11.  Ви виявили, що від куртки підлітка тхне тютюном. Що ви зробите?
а) будете шукати цигарки в карманах його куртки;
б) суворо запитаєте, чи не почав він палити;
в) заведете мову про те, що багато підлітків палять, і як би мимохідь поцікавитеся чи немає таких серед його друзів та його особисте ставлення до паління.
12.  Ви знайшли особистий щоденник, в якому ваша дитина описує свій статевий досвід…
а) зізнаєтесь, що читали щоденник, і викажете власне занепокоєння;
б) при нагоді заведете мову про контрацепцію;
в) заведете відверту розмову, аби розібратися в ситуації.
13.  Якщо вам не подобається хтось з друзів дитини, ви зазвичай…
а) просите менше спілкуватися з цим другом;
б) не дозволяєте запрошувати друга до вас додому;
в) відверто висловлюєте свою думку про нього.
14.  Що ви скажете дитині, якщо почуєте, що вона грубить бабусі?
а) «Як ти розмовляєш з бабусею?»;
б) «Що у вас трапилося?»;
в) «Будь ласка, не ображай бабусю!».
15.  Дитина захопилася музичним колективом, творчість якого вам не подобається. Ви…
а) спробуєте зрозуміти, що саме привабило дитину в музиці улюбленого колективу;
б) запропонуєте послухати записи інших сучасних і класичних виконавців;
в) розкритикуєте тексти пісень та аранжування, аби дитина усвідомила свою помилку.
Ключ до тесту:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
а
5
5
5
5
1
5
1
1
3
3
3
5
3
5
1
б
3
1
3
3
3
3
5
5
5
5
5
3
5
1
3
в
1
3
1
1
5
1
3
3
1
1
1
1
1
3
5
Аналіз результатів тесту:
16-35 балів – готовність номер один. Ваша дитина не страждає від недостатньої уваги і знає, що батьки завжди будуть на його боці і в будь-який момент прийдуть на допомогу. Щоденна батьківська праця дає вам підставу для впевненості в тому, що все «вкладене» в дитину не дозволить йому скоїти непоправних помилок. Тим не менше не потрібно забувати принцип «Довіряй, але перевіряй!». Яким би самостійним не здавався підліток, все-таки він ще не зовсім дорослий. Контролювати місцеперебування, успішність та коло спілкування можна побічно і ненав’язливо, наприклад через спільних знайомих чи батьків друзів підлітка. Не треба заохочувати зайву фамільярність в спілкуванні і намагатися бути для дитини «своїм в дошку». Для гармонійного розвитку дитині потрібно відчувати міцні життєві принципи батьків, їх спокій та впевненість.
36-55 балів – у страху очі великі. Ви надзвичайно сприйнятливі до труднощів перехідного віку. Вас лякають газетні статті про підліткову злочинність, наркоманію та СНІД. Дикувата підліткова мода, сучасна музика, вживання жаргонів – все це викликає у вас внутрішній протест, який може змусити сина чи доньку «закритися». В ваших стосунках з дитиною не вистачає невимушеності. Якщо щоденно не давати можливості проявляти самостійність, як вона навчиться відповідальності? Гіперопіка та повчальні бесіди ніколи не виправдовують покладених на них надій. Краще просто час від часу розмовляти з дитиною про фільми, музику, про якість незначні події, поволі розпитуючи про друзів, поглядах на життя, і ненав’язливо висловлювати свою думку. Підліток обов’язково прийме це до відома.
56-75 балів – без диктатури. Вам необхідно переглянути свої стосунки з дитиною, щоб вберегти і її і себе від серйозних конфліктів. Основна проблема полягає в надлишковій вимогливості, небажанні приймати систему цінностей підлітка і миритися зі змінами в його характері. Жорсткий контроль, постійні заборони, відсутність особистого простору змушують дитину протестувати і відстоювати власну свободу, часто проявляючи грубість і навіть жорстокість. Не маючи можливості запрошувати друзів до себе додому, дитина весь свій вільний час проводить на вулиці або «висить на телефоні». В такій ситуації необхідно поміркувати, що ви можете запропонувати їй замість подібних розваг. Наприклад, можна записати дитину в туристичний клуб, якщо вона відчуває потяг до пригод, або в танцювальну студію, якщо вона цілими днями слухає реп.

Для вчителів
АНКЕТА « МОТИВИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ »
Мета: виявити мотиви навчальної діяльності школяра методом анкетування.
Вік учнів: від 8 років.
Обладнання: роздруковані бланки анкет, олівці чи ручки.
Інструкція: учитель ставить перед учнями завдання: « Уважно прочитайте анкету й підкресліть ті пункти, які відповідають вашим прагненням і бажанням».

1.  Навчаюсь тому, що на уроках з цього предмету мені цікаво.
2.  Навчаюсь тому, що змушують батьки.
3.  Навчаюсь тому, що хочу одержувати гарні оцінки.
4.  Навчаюсь для того, щоб підготуватися до майбутньої професії.
5.  Навчаюсь тому, що в наш час навчаються всі, неосвіченим нині бути не можна.
6.  Навчаюсь тому, що хочу завоювати авторитет серед товаришів по навчанню.
7.  Навчаюсь тому, що подобається дізнаватися про нове.
8.  Навчаюсь тому, що подобається вчитель с цього предмету.
9.  Навчаюсь тому, що хочу уникнути поганих оцінок і неприємностей.
10. Навчаюсь тому, що хочу більше знати.
11. Навчаюсь тому, що люблю мислити, думати, міркувати.
12. Навчаюсь тому, що хочу бути в класі першим учнем 
Обробка отриманих результатів.
1. Проведіть класифікацію мотивів. Їх можна розділити на наступні групи:
А) широкі соціальні мотиви – 4, 5;
Б) мотивація благополуччя – 1, 11;
В) престижна мотивація – 6, 12;
Г) мотивація змісту – 7, 10;
Д) мотивація пресом – 2, 9;
Е) вузькі соціальні мотиви – 3, 8.
2. Виділіть провідні мотиви навчальної діяльності школяра, проведіть якісний аналіз на відповідність критеріям:
А) багатство й розмаїтість мотивів;
Б) соціальна цінність мотивів;
В) присутність у структурі мотивації пізнавальних інтересів.

АНКЕТА «УРОК ОЧИМА УЧНІВ»
Мета: визначити ставлення учнів до уроку з певного предмету, виявити недоліки та переваги методів викладання цього предмету.
Вік учнів: від 12 років
Обладнання роздруковані бланки анкет, ручки.
Інструкція: учитель просить учнів відповісти на запитання анонімної анкети, пояснює, що їхні щирі відповіді допоможуть вчителям покращити рівень викладання навчальних предметів та зробити уроки більш цікавими.

1.Чи подобається вам школа, у якій ви вчитеся? Чому? (укажіть причину).
2.На які уроки ви йдете із задоволенням? Чому?
3.На які уроки вам іти не хочеться? Укажіть докладно причину: 
а) не все зрозуміло;
б) не подобається вчитель;
в) зазнаєте труднощів через особисті мотиви (відсутність сили волі, здібностей, інтересу та ін..).
4. Чи полюбляєте ви читати? Яку книгу поза шкільною програмою ви нещодавно прочитали?
5. Що подобається на уроці більше:
а) пояснення матеріалу;
б) самостійна робота;
в) творча робота на уроці;
г) словникова робота;
д) інші форми.
6. Чи подобається вам відповідати біля дошки або з місця на запитання вчителя? Чи часто вас викликають? Ваші побажання, пропозиції вчителеві.
7. Шкільний бал (оцінка) на уроці – чи завжди він справедливий? Як зробити його справедливим для вас?
8. Якби сьогодні вам дозволили вільне відвідування уроків, як би ви витрачали зайвий час?
а) усе одно пішов би в школу;
б) займався б вдома;
в) улаштувався б на роботу;
г) розважався.
9. Ваші зауваження й пропозиції педагогам для поліпшення роботи школи.
10. Якби ви стали директором школи, що б змінили у навчально-виховному процесі (наприклад, додали б до програми нові предмети, а деякі з нинішніх навпаки виключили)?
11. Кому із вчителів ви  сказали б «спасибі»?
12. Чи добре ви поводитесь на уроках? Оцініть свою поведінку за п’ятибальною системою: а) готовність до уроку - ___; б) увага - ___; в) дисципліна - ___; г) рівень засвоєння програми - ___; д) оцінка за урок собі - ___; учителеві - ___ (на день перевірки).

Немає коментарів:

Дописати коментар